vrijdag 18 maart 2011

Subsidiegekte?

Hoeveel aanvragen voor subsidies kan een school(bestuur) aan? Het aantal subsidies dat een school/bestuur jaarlijks kan aanvragen maakt je duizelig, het krioelt van de subsidies. Het zijn er zeker tientallen, mogelijk honderden. Hoe vind je ze? Welke kans maak je? En in welke mate ben je als school of als bestuur afhankelijk van subsidies geworden? Beloftes van overheid om subsidieaanvragen eenvoudiger en transparanter te maken wordt in mijn beleving nog lang niet waargemaakt.

Op dit moment zijn de scholen druk bezig met het aanvragen van subsidies zoals de ROB aanvraag (Rotterdams Onderwijsbeleid/5 miljoen), SLOA-middelen (via PO-/VO-raad/ 4,5 miljoen) en Brede schoolgelden (3,5 miljoen?).
De aanvragen moeten binnenkort allemaal de deur uit zijn. Een stressvolle periode voor de schooldirecties. Subsidies aanvragen blijft echter niet beperkt tot de scholen , maar ook medewerkers zelf moeten aan de bak. Zo kunnen leraren vanaf 1 april subsidie aanvragen voor eenlerarenbeurs, al dan niet i.c.m. studieverlof. Afstemming met de school is heel belangrijk i.v.m. het regelen van vervanging tijdens het studieverlof.

Mede door de bezuinigingen is het tijd om serieus beleid te maken rondom subsidies. Het duizelt niet alleen van de subsidies in onderwijsland, het duizelt ook van de vragen:
Hoeveel subsidie ontvangen de BOOR-scholen eigenlijk jaarlijks? Eenmalig of meerjarig?
Is er een meerjarenperspectief rondom inkomsten via subsidies?
In welke mate zijn scholen afhankelijk geworden?
Wat te doen als subsidie wegvalt?
Hoeveel tijd besteed een school aan de aanvraag?
Kan dat door samenwerking of bundeling niet efficiënter?
Is het rendabel om een beleidsmedewerker 'subsidie' aan te stellen die op basis van prestaties wordt beloond?
Welke subsidies laten we liggen?
Wie spoort de schooldirecties aan om vooral inkomsten te genereren via subsidies?
Is er een relatie te leggen tussen het 'maatschappelijk ondernemerschap' van scholen en de mate van inkomsten via subsidies?
Is er samenhang tussen de aanvragen en het strategisch beleidsplan van BOOR en/of schoolplannen?
In welke mate delen we de opgedane opbrengsten,kennis en expertise?
Etc., etc.


Afijn, zo kunnen we nog wel even doorgaan.Veel vragen, weinig antwoorden.
Het is volgens mij echt tijd om serieus werk te maken van een heus BOOR subsidiebeleid.
Een subsidiebeleid met als aanzet tot discussie, de volgende uitgangspunten:
- scholen die subsidies weten binnen te halen worden extra beloond. Zij ontvangen een bonus.
- scholen zoeken samenwerking als het gaat om aanvragen. Subsidies kunnen op die manier per onderwijssector, of onderwijsprofiel worden aangevraagd.
- scholen of bestuur stelt een medewerker subsidie aan die beloond wordt op het aantal positieve aanvragen en bijbehorende inkomsten
- er is samenhang tussen schoolbeleid, subsidie en het ondernemerschap van de school(directie)
- bestuur/ BM stimuleert het ondernemerschap rondom subsidies in de scholen
-??

Zullen we maar zsm beginnen met subsidiebeleid!

2 opmerkingen:

  1. Het kan aan mij liggen hoor, maar ik miste nog de vraag naar de feitelijke voordelen (dan wel nadelen) van al dat gesubsidieer (en de tijd en moeite die daarmee gepaard gaat) voor het onderwijs. Weet u wel, datgene waarvoor scholen hoofdverantwoordelijk zijn en dat ook wel eens als 'core business' wordt aangeduid.

    Altijd leuk natuurlijk om weer een medewerker aan te stellen in het middenmanagement voor de acquisitie (natúúrlijk tegen prestatieloon, hoe kon ik het vergeten) of daarvoor een bevoegde leraar twee dagen van zijn lestaak te ontheffen (weer een LC-functie er bij!) en die door een onbevoegde te vervangen (zo betaalt de LC-functie zichzelf terug), maar of de leerlingen daar erg mee opschieten valt te betwijfelen.

    Om nog maar niet te spreken van de kosten (extra geld, tijd, aandacht) die de in de wacht gesleepte projecten vereisen en die ten koste kunnen gaan van andere prioriteiten.

    Maar leuk bezig zijn is ook wat waard. Onderwijs, elke dag anders. Net een echt bedrijf! Maar dan van andermans centen (geen eigen geld), en met de belangen van leerlingen (geen klanten) in de waagschaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lijkt hier vooral te gaan om het creëren van een leuke baan... Zet voor een beleid "BOOR" en we hebben er een proef/idee/plan bij waar weer een riant jaarsalaris aan op gaat.
    Laat BOOR maar wat soberder worden en het absolute minimum afromen van de scholen, dan is er wellicht geen subsidie meer nodig!

    BeantwoordenVerwijderen