woensdag 19 januari 2011

Hoe komen we aan nieuwe goede collega's?

Managing a changing workforce by Dick de Klepper!

Vorige week was ik op uitnodiging van de hogeschool Rotterdam bij een college van prof.dr. Linda Duxbury. Zij sprak over de aankomende shift op de arbeidsmarkt als gevolg van de vergrijzing. Geen nieuw nieuws, maar zelden zo tegelijkertijd humoristisch als alarmerend gebracht. Demografie voor dummies ! Haar betoog: we produceren al haast vijftig jaar te weinig kinderen in de westerse wereld. Twee-komma-één kind is nodig per vrouw nodig om de boel op peil te houden, we krijgen er één-komma-zes. Omdat we niet meer kunnen concurreren met lage lonen landen als het gaat om productie van allerlei spullen moeten we aan deze kant van de wereld om de welvaart vast te houden werk leveren met een hoge toegevoegde waarde. Voila: de kenniseconomie.  Gevolg: we moeten wel doorstuderen of een echt ambacht in de vingers krijgen om een arbeidsmarktpositie te verwerven. Immigratie van werkers biedt alleen soulaas in geval van hoogopgeleide&taalvaardige professionals. Er dreigt een tweedeling op de arbeidsmarkt: hoogopgeleiden en vakmensen kunnen binnen 5 tot 10 jaar werken waar ze willen en kiezen uit een geweldig vacatureaanbod. Internationaal! Laag/niet opgeleiden staan aan de kant vanwege onvoldoende toegevoegde waarde van hun arbeid. Vacatures en structurele werkloosheid tegelijk, dus. Paradigmashift: van een lange periode van meer mensen dan banen wordt het meer banen dan mensen. Mits gekwalificeerd!


Nu naar de Nederlandse onderwijssituatie: De doorsnee medewerker in de onderwijssector is gemiddeld “oud”. In het Nederlandse primair onderwijs was 36%van de werkers  in 2008 boven de 50 jaar, in het voortgezet onderwijs 43%. Velen zullen daarom in het komende decennium met pensioen gaan. Door de economische crisis is er de komende jaren waarschijnlijk geen geld beschikbaar om de salarissen te laten stijgen en wordt de concurrentiepositie van onderwijs op de werknemersmarkt mogelijk uitgehold.  Ook de onderwijsarbeidsmarkt wordt een markt waarbij getalenteerde werknemers kunnen kiezen bij welke werkgever ze graag aan het werk gaan. De vraag daarbij is hoe getalenteerde werknemers in het relatief lastige Rotterdam met haar grote stadsproblematiek te interesseren ten gunste van bijvoorbeeld randgemeenten. In het rapport “de grote uitstroom  uit 2010 wordt (door een berekening met een prognosemodel) becijferd dat in de periode 2010-2020 zelfs zeven van de tien arbeidsplaatsen in de overheid en onderwijssector vrij zal vallen. Dit door pensionering, vertrek naar een sector buiten de overheid, of door stoppen met werk om een andere reden. Mocht dit vermoeden bewaarheid worden voor BOOR dan is het aantal in te vullen vacatures  in de komende 10 jaar ongeveer 3000 mensen. Hoe werken we deze mensen in? Heel onhandig dat de deur voor nieuwe collega’s onderwijsbreed nu even op slot zit door botte bezuinigingen. Krijg ze maar eens terug als ze inmiddels elders werk hebben!

Onze uitdaging is dubbel: hoe komen we aan zoveel goede nieuwe collega’s en hoe zorgen we er tegelijkertijd voor dat de aan BOOR toevertrouwde kinderen ( ook als ze op achterstand beginnen)  gewilde werknemers worden in een tot orkaankracht toenemende “war on talent”? Welke rol speelt centraal HRM in deze uitdaging? Suggesties graag in de comments!


5 opmerkingen:

  1. Hoe kom je aan nieuwe medewerkers?
    Durven buiten de kaders te denken en actief zoeken naar gedreven mensen van buiten onderwijsveld met een hart voor onderwijskwaliteit. Verleid ze om de stap te maken en zeg dus niet bij de poort: "U heeft geen onderwijsbevoegdheid" Open de deuren en werk deze mensen in aan de hand van een ervaren schoolleider / leerkracht inwerken. Richt je op wat ze goed kunnen en hoe dit aanvult binnen onderwijspraktijk.

    Hoe vind je ze? Gedreven mensen laten sporen achter op internet maar ook bij feestjes en partijen.....

    NOTE: Wat zegt onderwijsbevoegheid over de kwaliteit van leerkracht/directeur als deze 30 jaar geleden een papiertje heeft gehaald?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik verwacht dat het allemaal wel mee valt. Kennis was macht. Nu kennis gedemocratiseerd is (lang leve het Internet), kunnen we van machtsystematisch onderwijs af: kids scharrelen zelf kennis bij elkaar via de sociale media ;-)
    Dat wordt de grote shift!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @han dat eist ook andere vaardigheden van leerkrachten / schoolleider. dus ga op zoek naar leerkrachten / schoolleiders voor morgen en NIET op die van vandaag of gisteren!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Marcelkesselring Onderwijs wordt een 'commodity'. Er zullen geen leerkrachten of schoolleiders meer nodig zijn. 'Kennis aan een draadje' The apps-culture is a commin'
    Leerkrachten/ schoolleiders zijn zo 2010!
    Jij vindt dat we 'out of the box/ buiten de kaders' moeten denken. Mensen zonder onderwijsbevoegdheid binnen halen en dan een meester/gezel relatie opbouwen is geen voorbeeld van out of the box denken. Eerder een voorbeeld van de box dichtdoen, in het donker gaan zitten en wachten tot de middeleeuwen voorbij gaan. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Dick de Klepper. Goede input van Dick over de groeiende orkaan met de naam "WOT", War on Talent.
    Waarom nu bij dalende formatie meteen personeel overboord kiepen, terwijl je datzelfde personeel ook over een jaar of twee weer hard nodig hebt. Dat is het vernietigen van Human Capital. Beleid is vooruit kijken, regeren is vooruitzien, waarom dan navelstaren? Iedereen weet dat je bij motorrijden "door de bocht" moet kijken. Hoe zit dat dan bij het sturen op kengetallen? Mij lijkt deze exercitie niet zo moeilijk. Durf risico's te nemen en schat in. No pain, no gain. WOT als we nu niks doen?

    BeantwoordenVerwijderen